Kuinka auttaa lapsia painajaisissa

16.heinäkuuta 2019

Se on kohtaus, joka saa ymmälleen uudet vanhemmat ja turhauttaa kokeneet: lapsesi huutaa makuuhuoneestaan keskellä yötä, herättäen sinut, kun ryntäät huoneeseen ja huomaat hänen itkevän ja pelkäävän painajaista. Painajaiset voivat aiheuttaa tuhoja perheen kyvyssä saada rauhallista unta ja saada lapsi vastustamaan nukkumaanmenoa, elleivät he ole äidin ja isän sängyssä ja vaikka valot palavat.

Vaikka emme voi estää painajaisten esiintymistä ensinnäkin, voimme ryhtyä toimiin auttaaksemme lapsiamme paremmin painajaisten jälkeen ja asettamalla nukkumaanmenon rutiineja, joiden asiantuntijoiden uskotaan vähentävän painajaisten toistumista.

Mitä painajaiset ovat?

Painajainen on pelottava uni, jossa on kuvitteellinen vaara, joka usein saa lapsen heräämään peloissaan ja tarvitsevan turvaa. Vaikka pikkulapsilla voi olla painajaisia ​​nuorena, asiantuntijat sanovat, että painajaiset alkavat yleensä 3-6-vuotiaiden välillä, ovat yleisiä lapsilla ja vähenevät 10 vuoden iän jälkeen.

Painajaisia ​​tapahtuu yleensä sen jälkeen, kun lapsi on nukkunut useita tunteja ja on nopean silmän liikkeen (REM) vaiheessa. REM-vaiheen aikana aivot käsittelevät erityisen aktiivisesti eläviä kuvia ja uutta tietoa oppimista ja muistia varten. Jos lapsi herää painajaisesta REM-vaiheen aikana, hälyttävät kuvat pahasta unesta ovat edelleen tuoreita ja saattavat vaikuttaa lapsesta todellisilta.

Painajaiset eroavat yökauhusta, jotka ovat vakavampia, mutta harvinaisempia. Toisin kuin painajaisista, yön kauhut esiintyvät muutaman ensimmäisen unen tunnin aikana ja saavat lapset tarttumaan uneensa. Yökauhut eroavat painajaisista myös siinä, että lasta on vaikea herättää ja että lapsen herätessä heillä ei ole juurikaan tai lainkaan muistia kauhun aiheuttaneesta jaksosta.

Mikä aiheuttaa painajaisia?

Lasten vähän tutkitut painajaiset eivät ole paljastaneet painajaisten tarkkaa syytä. Itse asiassa painajaisia voi esiintyä, vaikka tunnistettavaa lähdettä ei olekaan. Asiantuntijat neuvovat kuitenkin, että tietyt tekijät voivat lisätä lapsen painajaisten riskiä, erityisesti:

  • stressaava tilanne tai merkittävä muutos kodissasi tai koulussa.
  • Unen puute tai epäsäännöllinen unirutiini
  • Pelottavat TV-ohjelmat, elokuvat, tarinat tai muut häiritsevät ärsykkeet.
  • Kuume
  • Tietyt lääkkeet

Asiantuntijat huomauttavat, että painajaisen teema heijastaa usein lapsen kehitysvaihetta. Esimerkiksi pikkulapsilla voi olla painajaisia eron ahdistuksesta, pienillä lapsilla voi olla painajaisia, jotka johtuvat lisääntyneestä vastuusta kotona tai koulussa, ja vanhemmilla lapsilla unet voivat kuvata kohtauksia pelottavasta elokuvasta, jonka he ovat juuri nähneet, tai jännittävästä kirjasta, jonka ovat juuri lukeneet.

Vinkkejä lapsesi lohduttamiseen painajaisen jälkeen.

Asiantuntijat kannustavat vanhempia tekemään seuraavaa rauhoittamaan peloissaan lasta painajaisen jälkeen:

  • Rauhoita ja lohduta lastasi välittömästi. Painajaisista peloissaan heräävien lasten on tiedettävä heti, että he ovat turvassa. Varmista, että lapsesi on turvassa ja että painajainen ei ollut todellinen. Fyysinen kontakti, kuten halaus tai lapsesi selän hieronta painajaisen jälkeen, voi myös auttaa vähentämään ahdistusta, samoin kuin istuminen lapsesi kanssa heidän makuuhuoneessaan, kunnes hän on tarpeeksi rauhallinen palamaan nukkumaan.
  • Aja pimeyden kauhu pois valolla tai pehmoisella lelulla. Poista lapsesi pimeyden pelko kytkemällä päälle yövalo tai valon himmenninkytkin. Anna lapsellesi suosikki nallekarhu tai viltti, jotta hän voi rauhoittua ja mennä takaisin nukkumaan.

Älä kannusta lastasi uskomaan kuvitteellisiin olentoihin. Jos lapsesi on hermostunut painajaisen jälkeen kaapissa olevista hirviöistä, avaa kaapin ovi, jos he vaativat. Vastusta kuitenkin lapsesi käyttämistä taikasauvalla tai valosapelilla, jotta kuvitteellinen olento katoaisi esimerkiksi. Vaikka tällainen hirviötaktiikka voi tarjota väliaikaista helpotusta, ne myös vahvistavat hirviön olemassaolon ja voivat siten pahentaa nukkumaanmenon pelkoa pitkällä aikavälillä.

  • Anna lapsille tunne hallita painajaisiaan. Vähennä pelkoa painajaisista lukemalla lapsesi tarinoita, joissa hahmo voittaa painajaisten pelon. Vanhemmat voivat myös poistaa painajaisen kauhean piirteen piirtämällä kuvan kauheasta kuvasta, repimällä sen ja heittämällä sen pois.
  • Käytä positiivisia kuvia korvaamaan pahaenteiset kuvat. Toinen tapa poistaa painajainen lapsesi mielestä on saada lapsi keskittymään positiivisiin kuviin. Korvaa huolestuttavat pelkokuvat muistuttamalla lastasi onnellisesta muistoista tai jännittävästä tulevasta tapahtumasta.

Vinkkejä painajaisten vähentämiseksi

Emme voi täysin estää painajaisia. Voimme kuitenkin tarjota rauhallisen unen, mikä puolestaan ​​voi auttaa vähentämään painajaisten määrää. Asiantuntijat ehdottavat erityisesti seuraavien vaiheiden luomista lapsille mukavuuden ja turvallisuuden ilmapiirin luomiseksi:

  • Varmista säännöllinen nukkumaanmeno, joka takaa riittävän unen. Unen puute tai epäsäännöllinen nukkumaanmeno aiheuttavat painajaisia.
  • Suunnittele rutiini auttaaksesi lapsia rentoutumaan ennen nukkumaanmenoa. Tämä voi olla miellyttävän iltasadun lukeminen yhdessä, rauhoittavien kehtolaulujen laulaminen tai lapsesi kylvettäminen.
  • Poista lapsesi huoneesta unta häiritsevät esineet. Kannusta sen sijaan rauhalliseen uneen kodikkaalla tyynyllä ja peitolla, rakastetulla pehmeällä lelulla ja yövalolla. Vanhemmat lapset voivat löytää lohtua unensieppaajasta, joka on ripustettu heidän sängynsä päälle ja opettaa intiaanien uskoa uniapuun.
  • Vältä ärsyttäviä ärsykkeitä ennen nukkumaanmenoa. Vältä pelon luomista näyttämällä lapselle pelottava TV-ohjelma, elokuva tai tarina.
  • Keskustele painajaisista päivällä. Lapsen iästä riippuen painajaisen päivänvalo voi auttaa tunnistamaan painajaisen taustalla olevat stressitekijät. Kun ne on havaittu, opasta lapsesi kuinka voittaa nämä stressitekijät ja toivottavasti kokea vähemmän painajaisia.

Anna tilaa makeammille unille tekemällä lapsesi nukkumaanmenosta hiljainen kokemus. Lapsesi saa paremman yöunen ja bonuksena sinäkin nukut paremmin.


2 kommentteja


  • enotuzivowdo
    500mg Capsules[/url] Amoxicillin nol.sfjr.hansales.fi.wyb.lh http://mewkid.net/when-is-xuxlya2/

  • ejotlolu
    Amoxicillin Online[/url] Buy Amoxicillin Online nbr.otbn.hansales.fi.efv.pg http://mewkid.net/when-is-xuxlya2/